چه دلایلی برای یگانگی خداوند وجود دارد؟

موضوع :    عمومی
مخاطب :    عمومی
مناسبت :    عمومی
نوع مطلب :    روایت
عنوان :    چه دلایلی برای یگانگی خداوند وجود دارد؟
متن:   
الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلاممِن مُناظَرَتِهِ‏زِندِیقا: إن قُلتَ : إنَّهُما
اثنانِ لَم یَخْلُ مِن أن یَکونا مُتَّفِقَینِ مِن کُلِّ جِهَهٍ ، أو مُفتَرِقَینِ مِن کُلِّ
جِهَهٍ ، فلَمّارَأینا الخَلقَ مُنتَظِما ، والفَلَکَ جارِیا،
واختلافَ اللَّیلِ
والنَّهارِ والشَّمسِ والقَمَرِ ، دَلَّ صِحَّهُ الأمرِ والتَّدبیرِ وائتِلافُ‏الأمرِ عَلىأنَّ المُدَبِّرَ واحِدٌ . ثُمّ یَلزَمُکَ إنِ ادَّعَیتَ اثنَینِ فلابُدَّ مِن فُرجَهٍ بَینَهُما حتّى یَکونا اثنَینِ ، فصارَتِ الفُرجَهُ ثالِثا بَینَهُما قَدیما
مَعَهُما فیَلزَمُکَ ثَلاثَهٌ ، فإنِ ادَّعیتَ ثَلاثَهً لَزِمَکَ ما قُلنا فی الاثنَینِ حتّى یَکونَ بَینَهُم فُرجَتانِ فیَکونَ خَمسا ،
ثُمّ یَتَناهى فی العَدَدِ إلى ما لا نِهایَهَ فی الکَثرَهِ.
امام صادق علیه‏السلام
– در بخشى از مناظره خود با یک زندیق- : اگر بگویى خدا دو تاست ، از این دو حالت بیرون نیست که یا هر دو از هر جهت یکسانند یا از تمام جهات متفاوتند . از آن جا که ما آفرینش را نظام‏مند مى‏بینیم و فلک را در گردش و آمد و شد ، و شب و روز و خورشید و ماه را مرتّب . درستى کار و تدبیر و هماهنگى امور دلالت بر این دارد که مدبّر یکى است . وانگهى ، اگر ادّعا کنى خدا دو تاست ، لازمه‏اش این است که فاصله‏اى میان آنها باشد تا دوتا بودن آنها صدق کند . در این صورت، آن فاصله خود خداى سومى است که قدیم به قدمت آنهاست و در نتیجه ، اعتقاد به خداى سومى بر تو لازم مى‏آید و اگر سه خدا ادّعا کنى ، همان چیزى لازم مى‏آید که در مورد اعتقاد به دو خدا گفتیم ؛ یعنى باید میان آنها ، دو فاصله باشد که در این صورت وجود پنج خدا لازم مى‏آید و بدین ترتیب تعداد خدایان ، تا بى‏نهایت پیش مى‏رود .

منبع روایت :
فی الکافی : ۱ / ۸۱ / ۵ هنا زیاده وهی «والتدبیر واحدا» .التوحید : ۲۴۳ / ۱
منتخب میزان الحکمه : ۳۶۶


برداشت :  
امام صادق علیه‏السلام
– در بخشى از مناظره خود با یک زندیق- : اگر بگویى خدا دو تاست ، از این دو حالت بیرون نیست که یا هر دو از هر جهت یکسانند یا از تمام جهات متفاوتند . از آن جا که ما آفرینش را نظام‏مند مى‏بینیم و فلک را در گردش و آمد و شد ، و شب و روز و خورشید و ماه را مرتّب . درستى کار و تدبیر و هماهنگى امور دلالت بر این دارد که مدبّر یکى است . وانگهى ، اگر ادّعا کنى خدا دو تاست ، لازمه‏اش این است که فاصله‏اى میان آنها باشد تا دوتا بودن آنها صدق کند . در این صورت، آن فاصله خود خداى سومى است که قدیم به قدمت آنهاست و در نتیجه ، اعتقاد به خداى سومى بر تو لازم مى‏آید و اگر سه خدا ادّعا کنى ، همان چیزى لازم مى‏آید که در مورد اعتقاد به دو خدا گفتیم ؛ یعنى باید میان آنها ، دو فاصله باشد که در این صورت وجود پنج خدا لازم مى‏آید و بدین ترتیب تعداد خدایان ، تا بى‏نهایت پیش مى‏رود .

منبع :    اینترنت    -->    خزائن / منبع : www.HadithCity.com پایگاه شهر حدیث
نمایه:    خداشناسى   |   رشد اعتقادات

برداشتتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *